Fényszóró Felújítás - Látni és látszani!
Az egyik legelterjedtebb autókozmetikai szolgáltatás, a fényszóró felújítás, vagy egyszerűbb nevén a lámpa polírozás. Előbb-vagy utóbb minden autó fényszórója besárgulhat, persze vannak kivételek. De vajon mit tehetünk ellene, és ha megtörtént a"baj" milyen megoldások vannak, a fényszórók felújítására? Erről fog szólni ez a cikk, a teljesség igénye nélkül!
Egy olyan témába fogok most nektek "kis előadást" tartani, ami sok emberben válthat ki negatív vagy pozitív gondolatokat, de azt hiszem ideje rendbe tenni néhány dolgot a témában. Mielőtt azonban nagyon bele merülnék a szakmai részébe, előbb azok felé szólnék, akiknek a fényszórója már nem az igazi, és tervben van azoknak a helyre állítása. Azokhoz szólnék, akik autójukra igényes, dolgozó emberek, és feltételezhetően nincs garázsuk, ahol maguknak megcsinálnák a lámpáikat.
Nos, kedves "ügyfél", mielőtt befordulnál szeretett autóval a legközelebbi autómosóba, ahol van ilyen szolgáltatás, mindenképp tájékozódj, hogy az adott helyen, hogyan és milyen módon végeznék el a feladatot. Manapság minden magára igényes vállalkozásnak van Facebook oldala, ahol a referencia munkákat meg tudod tekinteni. Tájékozódj, és hozz megfelelő döntést. Amitől óva intelek, a lakkozással történő befejezés, de erről a cikk vége felé fogsz bővebb infót kapni. A kerámia bevonatolás, és fóliázás a lámpa felújítás végén kivó záró folyamat, a legtartósabb a kavicsvédő fólia!
Nézzük sorba, hogy milyen módokon lehet újjá varázsolni, a lemattult fényszórókat!
Gőzköcsög - Varázslat?
Biztosan hallottál már, a "gőzköcsögről" azaz ismertebb nevén a K2 Vapron fényszóró felújító készletről (idehaza ez a legnépszerűbb), ami nem mágia, vagy valami túlvilági dolog, hanem egyszerű kémián alapul. Sajnos azonban sok "vállalkozó" kicsit ferdítve a dolgon, és rátéve egy lapáttal az egyébként is látványos folyamatra, varázslatként állítják be. De nem az.
A K2 Vapron terméke eg ykiváló fényszóró felújító segédeszközökből álló csomag, amelyet ha ügyesen használ a kezelője, és ismeri a fényszóró felújítás arany szabályait, gyors és látványos eredményt érhet el vele.
Hogyan működik? Nos, az alapoktól kell kezdeni, és ez nem más mint a helyes csiszolás technika. A fényszóró felújítás alfája és omegája. Amikor begurul hozzám, egy lesárgult és bemattult fényszórókkal egy autó, az első dolog amit el kell végezni, a felület tisztítás. Ezt sorra elfelejtik, pedig nem esünk neki egy retkes-koszos búrának P320 csiszoló vászonnal, amíg a felület szennyezett. Alapos tisztítás után felmérjük a búra felületét, és lehet csiszolni. Itt most ezt a folyamatot nem részletezném, de röviden mégis kitérek rá. A csiszolás kulcsfontosságú, meg kell lenni a fokozatoknak, és persze rendelkeznie kell a munkát végzőnek a megfelelő eszközökkel, és segéd anyagokkal. Ha jó a csiszolás, akkor jöhet a varázslat. :)
Kész a a csiszolás, jöhet a K2 Vapron. Mi történik ilyenkor a lámpák csiszolt-matt felületével? A Gőzköcsög egy egyzserű vízmelegítő. A "kanna" részbe öntjük bele a lényeget, az aceton alapú, (egyes helyeken folyékony polikarbonátként emlegetik, de semmi köze hozzá) vegyületet. A kanna felmelegíti a folyadékot, amelynek során "gőz" keletkezik, és ezt irányítjuk rá célzottan a csiszolt felületre, amely a gőzzel érintkezve kisimul, a karcok eltűnnek, és megkapjuk a kristály tiszta lámpabúrát eredményként. Persze csak akkor, ha ügyesen csiszoltunk. Ez nem varázslat, ez egyszerű kémia. De tény, gyors és látványos eredmény érhető el, ezt a terméket használva. Több ember is ezt technológiaként emlegeti, de ez nem "technológia", csupán egy ügyes találmány, ami alapvetően a folyadékra értendő. Sok helyen ovlastam olyan badarságot is, hogy a Vapron valamiféle bevonatot képez, a búrán. Kamu.
Polírozás - A régi iskola
Elérkeztünk a legmegosztóbb részéhez, ennek a témának a kapcsán. Most lehet kicsit elfogultnak fog tűnni ez a része a cikknek, de igyekszem megindokolni neked, miért is jobb a hagyományos polírozási eljárás, mint a felkapott "varázslat". Folytassuk onnan, hogy kész a felcsiszolt felületű lámpabúránk, és ideje visszahozni az életbe. Tételezzük fel, hogy tényleg jól csináltuk, egyenletesen matt a felületünk. Itt már azért rendelkezni kell gép parkkal, hiszen nem esünk neki egy alapvetően hőre hamar lágyuló polikarbonát lámpának, egy 1200W-os atomerőművel, 150mm-es átmérőjú gyapjú paddal, mert annak kókányolás lesz a vége garantáltan.
A modernebb autók lámpa búrái íveltek, formájukat tekintve maxium 75mm -es tárcsa átmérővel érdemes géppel dolgozni, a minőségi munka érdekében. Ha neked ez nem áll rendelkezésre, ne is kezdj bele a munkába, inkább keress fel egy megbízható, nagy referencia számmal rendelkező autókozmetikát, biztosan jól meg fogják neked csinálni. Ha van géped, kellenek szivacs padok, és legalább egy gyapjú pad, amivel újszerűvé fogod tudni varázsolni az autód lámpáit. Kiváló eredményeket lehet elérni, még az egészen undorító lámpa búrákból is, de tény nem ez a legkönnyebb módja a dolognak. Viszont cserébe tartós az eredmény, de megfelelő védelem is kell a folyamat végén.
A több fázisú polír után, a lámpád olyan lesz mint az új. Ez igaz a Vapron esetében is, ha ügyesen csiszoltál. Az alapvető külünbség a két technika között viszont a következő. A polírozás során a csiszolás okozta mikro karcokat, mechnaikus beavatkozással tüntetjük el, egyszerűbben fogalmazva, egyenletesre koptatjuk a matt felületet a helyes paszta és polírozópad kombinációval. Nem töltjük fel semmviel, nem takarjuk vagy fedjük el, ami karcot eltüntettünk polírozáskor, az el van tüntetve. Pont.
A Vapron ezzel szemben másképp működik, a forró aceton alapú gőz, ki egyenlíti a felületet, itt azonban a kémia és a hőhatás együttes kombinációja adja meg az eredményt. Mindenki döntse el, hogy szerinte melyik a jobb eljárás, én maradok a hagyományos polírozásnál.
Miért fontos hogy szépek legyenek a fényszórók?
Több okból is:
- Megbuktatják az autót műszaki vizsgán, ha a búrák fény áteresztése nem éri el, a megfelelő, jogszbaályban megkövetelt szintet
- Éjszaka, vagy korlátozott látási viszonyoknál, sokat számít az a +10-20% fényerő, hidd el.
- A megfelelő láthatóság, és kilátás közlekedés biztonsági kérdés. Mindenkit hazavárnak, téged is, így kezeld felelősségteljesen a fényszórók állapotára vonatko tanácsokat.
Melyik a legtartósabb megoldás?
Ha most azt szeretnéd hallani, hogy egyik vagy másik technika a jobb, vagy hogy túlbecsült időtartamokat írjak, akkor el kell keserítselek. Az hogy a kapott eredmény meddig marad meg, rajtad (is) múlik.
Általánosságban:
A Vapronnal készített fényszórók akár 2 évig is megőrizhetik az elért állapotot, ha a munkafolyamat végén megfizeted a kavicsvédő fólia telepítését, ami lehet pl. XPEL , vagy Skyfol, teljesen mindegy. A fólia a legtartósabb védelem, és biztosan nem fog újra bemattulni a fényszóród. Feltéve ha rendszeresen mosod az autódat.
A hagyományos polírozásra ugyanez érvényes, van oylan ügyfelem akinek az elkészített fényszórói, fóliázást követően még 2 év után is olyan, mintha ma csináltam volna.
Remélem tudtam neked segíteni a döntésben. Ha nem vagy biztos magadban, hazai viszonylatban rengeteg kiváló szakember van, akik várják a hívásod, és szívesen megcsinálják neked a lámpáidat úgy, ahogy azt kell.
Oszd meg a cikkel kapcsolatos véleményed lentebb, a facebook comments segítségével, ha pedig tetszett a cikk, oszd meg másokkal is.
Legyen szép napod, Robi