Fa alatt parkoltam, gyanta van a fényezésen! Mi tévő legyek?
A rekkenő nyári forróságban az autósok nagy része, az árnyékos helyeket keresi parkolási célból. Nyílván kevésbé melegszik fel az autónk beltere, amíg strandolunk, bevásárolunk, vagy elvégezzük egyéb teendőinket. Mégsem szokott annyira felhőtlen lenni az autósok öröme, mikor autójukhoz viszaérve azt tapasztalják, hogy sok apró borostyánsárga, vagy más színű, ragacsos foltok vannak a fényezésen. Pánikra semmi ok, el lehet távolítani ezeket a szennyeződéseket is! Ezért íródott ez a blogcikk is, hogy elmagyarázzuk, mit kell tenni ebben a helyzetben.
Kis hazánban rengeteg olyan fa féle van, amelyekből különböző "gyanta" szerű anyag oldódik ki, a nyári meleg hatására. A fák alatt parkoló autók ezért fokozottan ki vannak téve ezen gyantafélék káros hatásainak. Fontos előrebocsátani, hoyg ránézésre nehéz megállapítani, hogy az adott szennyeződés valóban fából származó gyanta-e, kivéve ha biológus vagy növénytermesztő a szakmád. :)
Alapvetően a gyanta félék nagyon ragacsos, tapadós anyagok, amelyeknek összetétele fa fajtánként eltér, de van egy dolog, ami mindegyik féle típusnál hatásos oldószer lehet. Ez nem más mint az isopropil-alkohol, vagy más néven isopropanol.
Az alkohol ebben a szituációban nagyon hasznos, mert egyik fő tulajdonsága, hogy hígítatlan állapotban gyorsan elpárolog, nem tesz kárt autónk fényezésén, ha jól használjuk. Autókozmetikában előszeretettel használjuk "zsírtalanításra" azaz a munka felület alapos tisztítására. A gyanta szennyeződések eltávolításában kulcsfontosságú szerepe van, azonban ne rohanjunk a kamrába a házi pálinkáért. Egyrészt az nem tisztításra való, másrészt drága mulatság is. Az Elite Detailer IPA Cleaner 99,8% tisztaságú isopropil-alkohol, ami tökéletesen alkalmazható a tisztításhoz, vannak olyan termékek is mint pl. a ProElite Tar Remover, UltraCoat Tar&Glue, Elite Detailer Tar&Glue (cukorka illattal) ,amelyek egyéb adalékokkal vannak dúsítva, kitolva a párolgási időt, ezzel több időt hagyva nekünk felhasználóknak a tisztításra. Az is fontos szerintem, hogy ne legyen émelyítő- büdös szaga, és meglátásom szerint ez is szempont. Ezen termékek abszolút elviselhetőek szagukat tekintve, de ahogy a gyártók is ajánlják, használjunk védőkesztyűt és maszkot a használatkor.
Alkalmazásuk: A tisztítást mindig autó mosással egybekötve végezzük. Ha nincs lehetőséged otthon mosni, mert nincs felszerelésed ehhez, akkro az önkiszolgáló mosó a legjobb választás. Elgurulsz egy mosóba, persze úgy, hogy valamelyik fent említett terméket a csomagtartóban viszed magaddal. Vízzle kezdünk, alaposan átöblítjük a fényezést, ha ez megvan, jöhet a gyanta oldó. Befújjuk a szennyezett felületet, amdj jöhet a samponozás, és öblítés. Nincs garancia arra, hogy minden egyes gyanta folt le esik majd magától, de jó eséllyel a nagy része el fog tűnni. Ha nem sikerül elsőre, akkor meg kell ismételni a folyamatot. A gyanta nagyon agresszív szennyeződés, olykor mechanikus behatást igényel az eltávolítása (ez alatt dörzsölést értek). Az viszont nem mindegy mivel állunk neki dörzsölni a fényezést. Amit NE használj: mosogatószivacs, körömkefe, felnikefe, kárpit tisztító kefe. Ezekkel maradandó sérülést tidsz okozni! A gyanta lejön jó eséllyel, de amit utána fogsz látni, na az elszomorító lesz, és mehetsz autókozmetikába políroztatni.
Ami viszont kell: Jó minőségű mikroszálas kendő! Minimum 350gsm súlyú kendővel és a szer kombinációjával vegyítve, megspékelve egy kis kör-körös dörzsöléssel (óvatosan) nagyon eredményes és nem utolsó sorban kíméletes megoldás lesz.
Ha mégsem boldogulsz az eltávolítással, jobb ha szakemberhez fordulsz, mielőtt "többel kötöd be" a dolgot. Ugyanis vannak oylan gyanta félék, ahol már az oldószer sem segíthet, ilyenkor jobban jársz anyagilag, ha szakemberhez viszed az autód.
CarZoneAutókozmetika, Robi