Polírozás lépésről lépésre. Hogyan csináljam? 1.rész
A autó polírozást mai napig nem tekintik önálló szakmának (sajnos), mivel még mindig sokan azt gondolják, bárki meg tudja csinálni otthon, mindenféle különleges szerszám, szaktudás, és gyakorlat nélkül. Téves gondolat ez, hiszen a polírozás egy összetett folyamat, amellyel jelentősen növelhető az autó esztétikai megjelenése, ugyanakkor szakszerűtlen munkával tönkre is tehető, aminek fényezés a vége. Lássuk mi kell ahhoz, hogy ne tegyél kárt egy fényezésben, hanem legyen újszerű! Figyelem, szókimondó írás következik!
Kezdjük az elején, mit is jelent a polírozás?
A polírozás nem összekeverendő a fényezőktől gyakran hallott „pasztázással”. Jómagam a cikk írója, több éve foglalkozom professzionális autókozmetikával, és pályafutásom során többször kérdezték tőlem, hogy akkor most hogy „pasztázom” az autót. A hideg ráz ettől a „pasztázás” szótól. Régen, 10-20 éve, mikor még nem volt ennyi féle polírozó anyag - helyesbítve 1 nagyobb piaci szereplő volt – , és az autók fényezése sem volt ennyire kifinomult, valóban pasztázásról beszélhettünk.
Napjainkban a modern fényezési technológiák, és a megnövekedett igény a tökéletességre, magával hozták az erősített gyári lakkozásokat, amelyek polírozása egészen más eljárást kíván, mint amit annak idején megszoktak a fényezők, és polírozással foglalkozók.
A polírozás egy átfogó munkafolyamat, amely a fényezés újszerűvé tételéről szól, több egymásra épülő munkafolyamatot egyesítve. Sokan abban a tévhitben élnek, hogy a polírozással a szakember „rátesz egy sort” vagy „tesz rá egy réteg polírt”. Sokszor hallom ezeket a kijelentéseket is. Oszlassuk hát el ezeket, nincs ilyen.
A polírozás egy kifinomult csiszolási eljárás, ahol a csiszolóvászon az maga a polírozó pad, a polírozó vegyület a csiszolást elvégző szemcsék halmaza, a kezünket pedig a polírozógép helyettesíti.
Most hogy tisztába tettük a polírozás fogalmát, beszéljünk arról, hogy hogyan - és miként kezdj neki a polírozáshoz.
Milyen eszközökre, és kiegészítőkre van szükségem a minőségi polírozáshoz?
Amire mindenképpen szükséged lesz, az egy polírozógép.
A polírozógépeket meghajtásuk szerint különböztetjük meg:
Forgó Polírozógép (Rotációs) , Excenteres Polírozógép (Dual-Action)
Ha kezdő vagy, és még soha nem fogtál polírozógépet a kezedben, a forgó polírozógépet semmiképp sem ajánlom kezdésnek. A legszebb munkát lehet vele végezni, de avatatlan kézben könnyen meg égetheted vele az autó fényezését, amely már csak fényezéssel (festéssel) lesz javítható. Ezért inkább az Excenteres Polírozógépet javaslom indulásnak, a tanulási folyamat alatt. Mint minden szakmában, itt is rutint kell szerezni. Ha már 50 autót megcsináltál, jöhet a rotációs gép, amellyel csodákat lehet tenni. Ezen a két polírozógép típuson belül, az excenteres gépek csoportjában van egy átmenet, egy olyan géptípus, amelyet kényszerhajtásos polírozó gépeknek nevezünk. Ez a fajta polírozógép egy „arany középút” a forgó és excenter hajtás között. Bivaly erős gépek, ipari munkához, és fantasztikus eredményeket érhetünk el még kezdőként is polírozás terén ezen hajtású gépekkel. Amit hátrányként említenék, hogy az ilyen hajtású gépek súlyra nehezebbek mint az átlag – 2kg felett – ami érthető, hiszen két gépet egyesít egyben a technológia. Viszont cserébe, fele annyi energiával érhetjük el ugyanazt, vagy jobb eredményt a polírozásnál, mint egy hagyományos Excenteres polírozógéppel.
A bevásárlóközpontokban kapható olcsó, kétkezes polírgépek gondolatát is verd ki a fejedből. Ha ilyen géped van, jó mélyen tedd el a szekrénybe, esetleg ajtó kitámasztani majd jó lesz.
Ha még nincs polírozógéped, és kezdő vagy, íme pár javaslat:
Evoxa HDX8 Kényszerhajtásos Polírozógép, Evoxa HDD15 Excenteres Polírozógép – ezek mind ipari szerszámok, hobby vagy profi szinten is kiválóak. Megbízható, erős és csendes polírozógépek.
Már van polírozógépem, milyen políranyagot és polírozó pad-ot használjak?
Elérkeztünk a polírozási folyamat következő kulcsfontosságú részéhez. Nincs olyan anyag vagy olyan pad, ami minden típusú autóhoz jó, és ugyanazt az eredményt produkálja. A polírozás végeredménye nagyon sok tényezőtől függ. Ha van egy jó polírgéped az előny. Aztán jön a pad és polírozóanyag helyes kombinációjának kiválasztása. De mégis honnan tudjuk melyik a jó kombó? Ezt mindig a polírozandó autónk lakkjának típusa határozza meg! Na.... ehhez kell a rutin.
Mondok egy példát. Emberünknek van egy Honda Accord-ja, gyönyörű fekete, mint a nyári éjszaka. Napsütésben eszméletlen karcos, pedig a szomszéd Jóska Bá’ mossa lelkesen a tulajnak az autót kétezeré’ és az biztos hogy az úgy jó. Zavarja a tulajt a rengeteg fénytörés és karc a fényezésen megkeres hát egy szakembert, hogy polírozza fel az autót. Tételezzük fel, hogy aki elvállálja a polírozást nem olvasta el ezt a blogcikket, és nem tudja, hogy a Honda Accord-nak legendásan puha és érzékeny lakkozása van, nem lehet akármivel neki esni. Mégis megteszi, és már forog is a fényezésen a kétkezes bevásárlóközpontos- akciós polírgép, jófajta festékboltos pasztával meglocsolva.
Az eredmény: tönkretett fényezés, a fekete Honda sose lesz már a régi, szomorú tulaj, kidobott pénz az ablakon a „szakembörnek”.
Egy jó polírhoz kell egy jó gép, ez megvan, kellenek a hozzá való – méretben is illő – polírozó padok, valamint a polírozó vegyület.
Políranyagok tekintetében kétféle típust különböztetünk meg: Oldószerbázisú és Vízbázisú. Bővebben ezekről a cikk 2. részében fogunk beszélni nektek.
Mindkét féle políranyag jó, ha a megfelelő pad-al használjuk, és a polírozási technikánk is megfelelő.
Ajánlanék nektek pár políranyag rendszert, amelyek kiváló minőségűek, és teljesítményben is hozzák az elvárt szintet, vagy többet.:)
Ilyen pl.: Herrenfahrt XCut1000, Herrenfahrt Xcut2000, FX Protect Polírozó Vegyület Csomag.
Válassz polír anyagot, és jöhet a következő lépés, a polírozópadok kiválasztása,
A polírozópadokról részletesen a cikk 2. részében beszélek, most vegyük azokat, amelyek az induláshoz kellenek.
Mindenképp szivacskorongot javaslok elsőre, az excenteres polírozógép mellé. Padok terén többféle színnel, és keménységgel találkozhattok az interneten. A polírozó vegyület ún. „vágó erejéhez” igazítjuk a pad keménységt.
Vegyük példaként az FX Protect Heavy Cut durva polírozóanyagot amelynek két tulajdonságát láthatjuk a flakonon is 10-es skálán nézve: Cut (vágóerő) 9 , Gloss (fényesség) 7.
Pl. FX Protect Heavy Cut políranyaghoz (durva polírozó szemcséket tartalmazó folyékony vegyület) – egy viszonylag kemény polírozópadot ajánlok mint pl.: SuperShine Cutting DA 130/140, hiszen ezzel tudjuk a políranyag teljesítményét maximalizálni a polírozási munkafolyamat során.
Haladva tovább, a közepes FX Protect Medium polírozóanyag mellé SuperShine Neopad Medium 130/140 pad-ot, FX Protect Anti-Hologram anyaghoz SuperShine NeoPad Finsih polírozópad illik.
Ezek a kombinációk szinte minden lakktípuson hozni fogják a kívánt eredményt, a durva polírozó anyagtól haladva, a közepesen át, végül a finish anyagig.
Tudom, kicsit sok ez az információ hirtelen, valószínűleg rengeteg kérdés fogalmazódott meg benned, ezeket a sorokat olvasva. Nos, ez természetes. Könyvet lehetne írni ebben a témában, de igyekszem minden részletre kitérni a következő cikkben. Addig is böngéssz a polírozógépek, és políranyagok tengerében, ha pedig megvan a kezdőszett, ami akár ez is lehet: Kezdő Polírozó csomag – akkor olvasd el a Polírozás lépéről lépésre. Hogyan csináljam? 2.részét.
Üdvözlettel: CarZone Autókozmetika, Robi