Polírozás lépésről lépésre. Hogyan csináljam? 2.rész
Az előző részben leírtam nektek, melyek azok az alap dolgok, amik a polírozáshoz kellenek indulásképpen. Most kicsit mélyebben belemegyünk a témába, hogy lássuk mit-miért csinálunk polírozás során, milyen alapszabályok vannak, és melyek a kihagyhatatlan folyamatok munka közben. Igyekszem érthetően, röviden megfogalmazni. Érinteni fogjuk a kémia tudományát is, a teljesség igénye nélkül.
A polírozáshoz megvan a gépünk, van polírozó anyagunk, vannak polírozó pad-ok a munkához, most pedig térjünk rá azokra a kiegészítő termékekre, amik kelleni fognak nekünk. Először is azonban kell egy teszt alany, egy autó a családból, esetleg a sajátunk, amin tudunk gyakorolni. Elsőre ne kezdj fekete autóval, legyen mondjuk kék, piros, vagy sötétszürke az alany, hogy lássuk mit sikerült alkotnunk a polírozás végén.
A polírhoz kelleni fog nekünk még zsírtalanító, és mikroszálas kendő a törléshez. Ennek a két termékcsoportnak kulcsfontosságú szerepe lesz a munkafolyamatban, amit alább ki fogok fejteni.
Az autó előkészítése a polírozáshoz
A teszt autónkat alaposan lemossuk, több lépcsőben, majd szárazra töröljük, cseppmentes tiszta felületet kapva a mosás végén. Nagyon fontos, hogy ne alkalmazzunk waxokkal vagy viaszokkal dúsított sampont, mert egyrészt nincs értelme polírozás előtt ezeknek, hiszen le fogjuk szedni a fényezésről, másrészt ne pocsékoljuk a drága sampont polír előtt.
Lemostuk az autót, irány a garázs, vagy műhely ahol dolgozni fogunk. Szabad ég alatt, oldalt teljesen vagy részben nyitott kocsibeállóba NEM polírozunk! Legyünk igényesek, zárt helyen kezdjünk bele a polírozásba, ez alap dolog kell hogy legyen.
A tiszta autó félsiker a polírozásnál, de egy jó mosás még nem elég. A következő lépést a „dekontaminálás” folyamatának nevezzük, aminek lényege, eltávolítsuk a fényezés felületéről a nehéz szennyeződéseket, mint pl.: kátrány, szállórozsda, gyanta maradványok. Ehhez a legegyszerűbb mód, az autókozmetikai gyurma és speciális oldószerek használata, ami egy rendkívül hatékony módja, a nehéz szennyeződések eltávolításának.
Kátrány, vagy aszfalt maradványok észlelése esetén ajánlatos használni pl. az Elite Detailer Tar & Glue vagy az UltraCoat Tar & Glue terméket, amik gyorsan, és biztonságosan oldják le a fényezésről a feltapadt aszfaltot.
A szállórozsda eltávolító használata fehér színű autóknál erősen ajánlott több okból is. Egyrészt a fehér színű autókon látszik a legjobban a szállórozsda (pici, tűhegy nagyságú, narancsszínű pöttyök), másrészt polírozásnál karcolásokat okozhatunk a lakkon, ha nem távolítjuk el őket. Az eltávolításhoz leghatékonyabb termék az FX Protect Iron Remover, Shiny Garage D-tox, vagy az Elite Detailer De-Iron Red.
Ha ezeket a folyamatokat elvégeztük, jöhet a gyurmázás. Ha nem csak hobby szinten akarod művelni ezt a szakmát, akkor ezeket a folyamatokat is gyakorolni kell, és törekedni kell az alaposságra. A gyurmázást óvatosan kell elvégezni. Ehhez az egyik legjobb termék az Elite Detailer Clay Perfect Soft, ami egy közepesen keménységű gyurma, könnyen lágyul és szépen tisztít. Persze nem „magában” fogjuk húzgálni a lakkon, kell hozzá egy ún. gyurmakenő spray, amely kellő csúszósságot fog adni a felületnek gyurmázáskor. Befújjuk a tisztítani kívánt felületet a gyurmakenő spray-vel, letépünk egy kis darabot a gyurmából, majd óvatosan átdörzsöljük a fényezést a gyurmával. Elemenként gyúrjuk össze a letépett kis darabot, majd dolgozhatunk vele tovább, ha nem túl szennyezett a gyurmánk. Ha ezt elvégeztük a teljes utó fényezett felületein, következhet a maszkolás. Ezt nem részletezném nagyon, a műanyag díszléceket, elemeket takard el maszkoló szalaggal. Azért fontos lépés ez, mert egyrészt a strukturált műanyagba, ha belemegy a polírozóanyag, ember legyen a talpán, aki kivakarja belőle, másrészt nagyon csúnyán néz ki utána a műanyag.
Vegyük sorba mit végeztünk el az előkészítés során:
- Alapos mosás több fázisban
- Kátrány oldás
- Szállórozsda eltávolítás
- Gyurmázás
- Műanyag elemek kiragasztása
Az autó előkészítve, a polírgépünk alig várja hogy munkába álljon!
A fényezés tiszta, indulhat a polír. Az előző részben érintettük a korongokat, padokat, ideje kibontanunk hát az első lépcső megkezdéséhez a „vágó” azaz a kemény polírozópadunkat, és előkészíteni a polírozógépet. Ügyeljünk arra, hogy a polírpadot mindig „központosítva” tegyük fel. Ezt úgy tudjuk ellenőrizni, hogy ha felraktuk a polírpadot a gép tárcsájára, „üresjáratban” bekapcsolás nélkül megforgatjuk azt, és ha nem ír le ellipszis alakú pályát a korongunk a tárcsán, akkor jól raktuk fel. Jöhet a polírozóanyag. Itt fontos megjegyezni, hogy nem kell locsolni az anyagot a polírpadra. Elég lesz 5 darab mogyoró nagyságú csepp, egyenletesen elosztva a polírozópadon. Ennyi mennyiséggel kb. meg lehet csinálni egy átlag autó motorház tetejének a negyedét.
Maga a polírozási technikát nehéz lenne szavakba önteni, ezért inkább nézd meg az alábbi videót, hogy miképpen csinálom.
Ami nagyon fontos! Ne nyomd a gépet a teljes testsúlyoddal együtt, először enyhe nyomással dolgozz. Ha túl erősen nyomod le a gépet, károsodik a korong, illetve túl nagy hő keletkezik a polírpad és a gép között. A hirtelen felépülő hőmérséklet veszélyes a fényezésre, és a polírozó gépedre is. Mert ugye a polírozás egy finom csiszolási eljárás, és bizony a súrlódáskor hő keletkezik. 2-3 ezres fordulaton, egy kemény polírpad használata mellett, a fényezés könnyen elérheti a 60-70 celsius fokot, ami még nem is veszélyes nagyon, de ha nem figyelünk oda ez könnyen emelkedhet tovább, ami a lakkozás égéséhez vezethet.
Első ránézésre nem is olyan nehéz igaz? Persze mint minden, ez a tevékenység is sok gyakorlást igényel. Van több féle pad, amit a következő Polírozás lépésről lépésre Hogyan csináljam? 3.részében fogunk érinteni.
Addig is kellemes gyakorlást kívánok mindenkinek.
Üdvözlettel: Car Zone Autókozmetika, Robi